c S

Šole voženj pod strožjim nadzorom

03.10.2016 Po petih letih od uveljavitve prvega zakona o voznikih, ki sodi med tri temeljne zakone s področja cestnega prometa, se sprejema nov istoimenski zakon (Predlog ZVoz-1), ki prinaša tudi nekaj težko pričakovanih sprememb.

Največji razlog za sprejem novega zakona je bila uskladitev z določbami evropske direktive 2006/126/ES, vezanih predvsem na ureditev vozniškega dovoljenja, usposabljanje kandidatov za voznike motornih vozil v šolah vožnje ter strokovni in inšpekcijski nadzor nad šolami vožnje in izvajalci programov dodatnih usposabljanj, pripravljavci  zakona pa so sledili tudi predlogom strokovne javnosti po izvajanju programov dodatnih usposabljanj za voznike motornih vozil (dvoslednih in enoslednih motornih vozil).

Vozniška dovoljenja bodo po sprejemu novega zakona skladna z evropskimi smernicami: pri opredelitvi kategorij v okviru urejanja števila dovoljenih oseb v vozilu se namesto prej uporabljenega izraza »sedež« le-ta zamenjuje s pravilnejšim izrazom »potnikih«, črtala se bo ekvivalenca, ki je bila določena za kategorijo D1 (saj je evropska direktiva ne pozna), prav tako se bodo črtali dodatni pogoji za zamenjavo vozniških dovoljenj držav članic Evropske unije. Država bo lahko po novem zavrnila izdajo vozniškega dovoljenja prosilcu, čigar vozniško dovoljenje je v drugi državi članici omejeno, začasno odvzeto, odvzeto ali razveljavljeno. Skladna z evropsko ureditvijo je tudi določitev novega prekrška in sicer za prevoz blaga in potnikov brez veljavnega vozniškega dovoljenja.

Strokovna javnost je zahtevala veliko sprememb v smeri celostnega pristopa k najbolj ranljivim skupinam prometnih udeležencev. Tako novi zakon določa, da morajo vsi vozniki začetniki, torej tudi tisti, ki so že imeli vozniško dovoljenje ene kategorije in so dodatno pridobili vozniško dovoljenje druge kategorije, opraviti program dodatnega usposabljanja. To velja za kategorije A2, A in B. Gre za zagotavljanje varnosti voznikov enoslednih motornih vozil, ki do sedaj programa dodatnega usposabljanja niso rabili opravljati.

Nov zakon bo prav tako izboljšal podlage za transparentno delovanje šol voženj, saj v primerjavi s starim zakonom uvaja spremembe, ki naj bi preprečevale malverzacije v šolah vožnje. Zaradi preprečevanja potencialnih konfliktov interesov se nezdružljivost funkcije direktorja z njegovim siceršnjim delovanjem je prepovedno poslovno sodelovanje s fizičnimi ali pravnimi osebami, ki opravljajo dejavnost na področju, ki ga je pristojna urejati javna agencija, članstvo v upravnih in nadzornih organih pravnih oseb, ki poslovno sodelujejo s fizičnimi ali pravnimi osebami, ki opravljajo dejavnost na področju, ki ga je pristojna urejati javna agencija ter imetništvo lastniških deležev v takšnih pravnih osebah. Izjema je uporaba javno dostopnih storitev, ki jih zagotavljajo fizične ali pravne osebe, ki opravljajo dejavnost na področju, ki ga je pristojna urejati javna agencija.

Nadzor nad izvajanjem zakona izvajata ministrstvo za promet (vozniška dovoljenja in izpiti) ter javna agencija (vsebina, obseg, strokovnost dela subjektov, ki usposabljajo kandidate za voznike ter nadzor nad delom ocenjevalca na vozniškem izpitu). Agencija lahko v primeru kršitev – ki se razvrščajo glede na težo in pogostost ponavljanj, tudi ustrezno ukrepa.

Zakon predpisuje, da lahko usposabljanje kandidatov za voznike motornih vozil opravljajo osebe – tudi tiste s sedežem v drugi državi članici Evropske unije ali Evropskega gospodarskega prostora, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Odločbo o registraciji šole vožnje izda javna agencija, ki tudi vodi register šol vožnje, šola vožnje pa mora vsako spremembo, ki vpliva na točnost podatkov v registru, prijaviti v 15 dneh. Novost je tudi določba o prepovedi ponovnega vpisa v register šol voženj v obdobju treh let, in sicer v primerih, ko je šola vožnje izbrisana iz registra šol vožnje zaradi neizvajanja usposabljanja v skladu z zakonom in predpisi, izdanimi na njegovi podlagi.

Nov zakon natančno opredeljuje način opravljanja dela učiteljev vožnje, učiteljev predpisov in strokovnih vodij šol voženj v šolah vožnje. Po novem bo usposabljanje mogoče le na podlagi sklenjene pogodbe o zaposlitvi (za določen ali nedoločen čas), šole pa bodo morale urediti pogodbena razmerja v roku šestih mesecev po uveljavitvi zakona. Prav tako bodo določene teme, kot so predpisi o varnosti cestnega prometa, osnove delovanje naprav in opreme na motornem vozilu in psihologijo v cestnem prometu poučevati samo učitelji z ustreznim veljavnim dovoljenjem (torej za učitelja predpisov o varnosti cestnega prometa, učitelji vožnje z veljavnim dovoljenjem za učitelje vožnje, ki imajo najmanj višješolsko izobrazbo itd.).

Nekaj novosti določa zakon tudi v zvezi s praktičnim delom usposabljanja (npr. učitelj vožnje mora imeti dovoljenje za učitelja tiste kategorije, za katero poučuje kandidate, razen, če gre za poučevanje »nižjih« kategorij), kot tudi izdajo in podaljševanjem dovoljenj in izobraževanj učiteljev, uredila pa naj bi se tudi vprašanja v zvezi z opravljanjem kontrolnih zdravstvenih pregledov, veljavnost zdravniških spričeval, pogoji za ponovno pridobitev vozniškega dovoljenja), sklepa pa se tudi sporazum o priznavanju vozniških dovoljenj s tretjimi državami.

Pripravila: mag. Jasmina Potrč


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.