Družba Allposters je tržila posterje in druge reprodukcije del znanih slikarjev, ki so bili avtorsko zaščiteni, te pravice pa izkorišča Pictoright. Družba Allposters svojim strankam zlasti ponuja reprodukcije v obliki posterjev, posterjev v okvirju, posterjev na leseni podlagi ali posterjev na platnu. Pri posterjih na platnu se najprej papirnati poster, ki predstavlja izbrano delo, prekrije s slojem iz umetnega materiala. Nato se podoba s posterja s kemičnim postopkom prenese s papirja na platno. Nazadnje se platno napne v lesen okvir, kar pri Allposter imenujejo prenos na platno. Po tem postopku podoba dela izgine s papirnatega nosilca. Organizacija Pictoright je nasprotovala prodaji prenosov na platno, s katerimi so bila dela, varovana z avtorskimi pravicami, reproducirana brez dovoljenja njihovih strank, imetnikov teh avtorskih pravic, in od družbe Allposters zahtevala, naj preneha s to dejavnostjo.
Nizozemsko predložitveno sodišče je na sodišče EU naslovilo predhodni vprašanji, da bi se razjasnilo, ali se pravilo o izčrpanju pravice distribuiranja iz člena 4(2) direktive 2001/29 uporabi tudi na reprodukciji varovanega dela, ki se je tržila v Uniji z dovoljenjem imetnika avtorske pravice, na drugem nosilcu (s prenosom reprodukcije s papirnatega posterja na platno) in je v svoji novi obliki ponovno dana na trg.
Po avtorskem pravu pravilo o izčrpanju omeji izključno pravico distribucije imetnika avtorske pravice, saj se pravica do distribuiranja izčrpa s prvo prodajo s strani imetnika ali z njegovim privoljenjem. Potem imetnik pravice ne more več preprečiti nadaljnje prodaje dela. Pravilo je namenjeno uravnoteženju interesov imetnika pravice in prostemu pretoku blaga.
Na podlagi sodne prakse ECJ se pravilo izčrpanja pravice ne more uporabiti v primeru, če je reprodukcija zaščitenega dela, ki se je na podlagi privolitve imetnika avtorske pravice tržilo v EU, narejena na drugem nosilcu, kot je na primer prenos reprodukcije iz papirja na platno in se ponovno trži v novi obliki.
Imetniki avtorskih pravic na teh delih niso privolili v distribucijo reprodukcij na platnih. V primeru izčrpanja pravice imetniki pravice ne bi imeli možnosti prepovedati distribucije del na platnih oz. v primeru distribucije zahtevati primernega nadomestila zaradi komercialne uporabe njihovih del.
Posledica zamenjave nosilca je, da se ustvari nov predmet, na katerem je fiksirana podoba varovanega dela, poster pa preneha obstajati. Zaradi take spremembe primerka varovanega dela, ki privede do rezultata, ki je bližje izvirniku, lahko dejansko nastane nova reprodukcija tega dela, ki spada v okvir izključne pravice avtorja in glede katere se zahteva njegovo dovoljenje. Dovoljenje imetnika avtorske pravice se ne nanaša na distribuiranje predmeta, na katerega je fiksirano njegovo delo, če je bil ta predmet po prvem trženju spremenjen tako, da pomeni novo reprodukcijo tega dela. V takem primeru je pravica distribuiranja takega predmeta izčrpana šele po prvi prodaji oziroma prvem prenosu lastništva tega novega predmeta z dovoljenjem imetnika te pravice.
Pravilo o izčrpanju pravice distribuiranja se ne uporabi, kadar se je na reprodukciji varovanega dela, potem ko se je v Uniji tržila z dovoljenjem imetnika avtorske pravice, izvršila sprememba njenega nosilca, kot je prenos s papirnatega posterja na platno, in je v svoji novi obliki ponovno dana na trg.
Pripravil: Miha Jesenko
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.