c S

Zaščita zasebnosti pravnih oseb po ZPOmK-1

21.05.2014 Odpravljena je protiustavnost 28. člena Zakona o preprečevanju omejevanja konkurence (ZPOmK-1), in sicer tako, da bo spoštovano varstvo prostorske in komunikacijske zasebnosti pravnih oseb.

Javna agencija Republike Slovenije za varstvo konkurence (agencija) ima v skladu z ZPOmK-1 preiskovalne pristojnosti, ki jih potrebuje za učinkovito opravljanje nalog nadzora in sankcioniranje kršitev zakona in neposredno uporabljivih določb predpisov Evropske unije.

Ustavno sodišče je z odločbo U-I-40/12 ugotovilo, da je prvi odstavek 28. člena ZPOmK-1 v neskladju z Ustavo Republike Slovenije. Iz odločbe je razvidno, da je poseganje v prostorsko in komunikacijsko zasebnost pravnih oseb, kolikor sta varovani s prvim odstavkom 36. člena in prvim odstavkom 37. člena Ustave, dopustno le, če ga odredi sodišče. Gre za jamstvo pred samovoljnim poseganjem države v delovanje posameznih subjektov, do tega varstva pa morajo biti upravičene tudi pravne osebe. Določba 28. člena je določala, da posege v prostorsko in komunikacijsko zasebnost podjetij vselej odredi agencija, ki ni sodišče, posegi pa se izvajajo s preiskavo, ki pomeni invaziven ukrep posega v ustavno varovano zasebnost pravne osebe. Ustavno sodišče je ugotovilo, da je opustitev vnaprejšnje sodne odločbe za njeno dovolitev v neskladju s prvim odstavkom 36. člena in prvim odstavkom 37. člena Ustave.

Iz odločbe Ustavnega sodišča izhaja, da je vnaprejšnja odredba pristojnega sodišča potrebna za podroben pregled poslovnih prostorov podjetja. Zakonodajalec se je po posvetovanju z agencijo odločil za spremembo 28. člena po kateri je treba za izvedbo preiskave vselej pridobiti odredbo za preiskavo od pristojnega sodišča, in ne samo za podroben pregled poslovnih prostorov podjetja, ki niso prosto dostopni javnosti, ter elektronskih naprav.

Pristojno sodišče je Okrožno sodišče v Ljubljani. Odredbo za preiskavo mora izdati najpozneje v 48 urah od prejema popolnega predloga agencije. Sodišče izda odredbo za preiskavo, če obstajajo utemeljeni razlogi za sum, da je stranka kršila ali krši določbe 6. ali 9. člena ZPOmK-1 oziroma 101. ali 102. člena Pogodbe o delovanju Evropske unije.

Kadar se pregleduje elektronska naprava (29. člen - primerjalnik besedila), mora oseba, ki je uporabnik naprave, pooblaščeni osebi agencije omogočiti dostop do naprave, predložiti šifrirne ključe oziroma gesla in dati pojasnila o uporabi naprave. Zaradi zagotavljanja zasebnosti, zakon omogoča osebi, katere elektronsko napravo se pregleduje, pravico do navzočnosti ob pregledu vsebine elektronske naprave.

Zaradi povečanja samostojnosti in neodvisnosti agencije, sprememba prvega odstavka 12.č člena prenaša pooblastilo za odločanje o izločitvi pooblaščenih uradnih oseb, ki vodijo posamične zadeve, na svet agencije.

S spremembo 12.g člena se določa pravna podlaga za določitev višine sejnin in povračilo stroškov za člane senata in prekrškovnega senata. Uredba, ki ureja sejnine in povračila stroškov v javnih agencijah, se uporablja za člane sveta agencije in se smiselno uporablja tudi za člane senata in prekrškovnega senata.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala IUS-INFO.